Finansnæringen er pålagt å forhindre hvitvasking av penger samt terrorfinansiering. God kunnskap om deg som kunde og din bruk av finansielle tjenester er derfor nødvendig. Det innebærer at du som kunde vil kunne få spørsmål som kan oppleves som uvanlige.
Alle banker er pålagt å innhente informasjon om sine kunder. Vi er lovpålagt å registrere gyldig legitimasjon, men også å dokumentere formålet med kundeforholdet og vite hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig.
Hvorfor stiller vi spørsmål?
Som bank har vi et ansvar for å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som hvitvasking og terrorfinansiering. For at vi skal etterleve myndighetenes krav samt opprettholde den tilliten vi har som samfunnsaktør, bidrar du til dette viktige arbeidet ved å svare på de spørsmålene vi stiller.
For å gjøre vårt arbeid enklere, stiller vi de samme spørsmålene til alle våre kunder. Både når du blir kunde i Søgne og Greipstad Sparebank og underveis i kundeforholdet. Vi vet at de fleste av våre kunder er ærlige, og at enkelte kan føle seg mistenkeliggjort. Det er likevel viktig for oss å presisere at dette er lovpålagt og at informasjonen du deler behandles konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt.
Hva skjer hvis jeg ikke svarer?
I noen tilfeller må banken nekte å gjennomføre en forespurt tjeneste. Årsaken kan være at gyldig legitimasjon ikke er vist, eller at det ikke er gitt tilstrekkelige opplysninger eller forklaring på spørsmål. Det er derfor viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig.
I noen tilfeller, dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens være at nettbank/mobilbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. I ytterste konsekvens kan det være at bankens må avvikle eksisterende kundeforhold dersom kundekontrollen ikke lar seg gjennomføre.