Gå til sideinnhold
Hjem / Nyheter / Losskøyta sjøsettes til sommeren 
Gamlestranda12

Losskøyta sjøsettes til sommeren 

Den 96 år gammel losskøyta fra Ny-Hellesund får nytt liv. Til sommeren vil lokal ungdom mønstre på totalrestaurerte Songvaar. 

– Planen er at båten skal driftes gjennom hele året av lokallag som har spesielt fokus ungdom, forteller Kay Honnemyr. 

Han er leder i Foreningen losskøyta Songvaar, som de siste tre årene har lagt ned tusenvis av dugnadstimer for å bringe denne unike kystkulturskatten tilbake til fordums prakt. Foreningen er et samarbeid mellom Søgne kystlag, Bragdøya kystlag, Skolehuset Ny-Hellesund, Ny-Hellesund Vel og Historielaget. 

Songvaar i Bestemorshåla2.docx

SØGNE OG Greipstad Sparebank har i flere omganger støttet prosjektet gjennom sitt lokalbankfond.  

– Selve restaureringsarbeidet er det båtbygger Håkon Danielsen og hans to medhjelpere som utfører. Så hjelper vi til der det trengs. Vi har også hatt lærlinger i båtbyggerfaget med oss i hele prosjektet. Svennebrevet ble utført på Songvaar, sier Honnemyr 

Denne glade gjengen fra Foreningen losskøyta Songvaar møtes hver mandag til dugnad på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand. Fra venstre: Leif Puntervoll, Tor Løland, Ole Stian Øyslebø, Reidar Hausvik og Kay Honnemyr.
Denne glade gjengen fra Foreningen losskøyta Songvaar møtes hver mandag til dugnad på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand. Fra venstre: Leif Puntervoll, Tor Løland, Ole Stian Øyslebø, Reidar Hausvik og Kay Honnemyr.

I presenningsteltet på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand er luften tykk av pussestøv. Det bankes, sages og pusses. Og innimellom runger latteren. Her er stemningen på topp.  

– SKROGET ER tett. Nå jobber vi med å kitte dekket og få inn en ny propell. Snart begynner vi på innredningen. Alt gjøres på gamlemåten. Og vi følger Riksantikvarens planer til punkt og prikke, sier Tor Løland, som leder restaureringsprosjektet. 

– Nei, her er det ikke rom for fusk, smiler Honnemyr, og legger raskt til: 

– Selv om det av og til er fristende å legge på syntetiske tetningsmasser. Ikke sant, Tor. 

Prosjektlederen ler, og rister på hodet. 

 – Båten skal nok bli tett likevel, parerer han. 

Restaureringen er ekstremt omfattende. 

– Båten så ikke så gal ut ved første øyekast, men så begynte vi å rive, sier Honnemyr. 

Slik ser det ut under dekk. Kjølen og en del av de nederste spantene er gjenbrukt. Ellers er det meste kopier.
Slik ser det ut under dekk. Kjølen og en del av de nederste spantene er gjenbrukt. Ellers er det meste kopier.

– Kjølen er original, og vi kunne beholde noen få av de nedre spantene. Vi har også gjenbrukt en del panel i skottene og motorfestet. Ellers måtte alt byttes, legger Løland til. 

DE ER BEGGE levende opptatt trebåter, kystkultur og ungdomsarbeid. Hver mandag møter de likesinnede i teltet på Brelandsholmen. 

– Det sosiale betyr også mye. Praten over kaffekoppen. Dette er et treffpunkt for interesserte. Som regel er vi 5-6 stykker som møtes. Arbeidsoppgavene varierer og må koordineres med båtbyggeren, sier Honnemyr. 

SONGVAAR BLE kontrahert i 1926 av losene av Trygve Langfeldt og Hans K. Torsøe. De hadde sin base ved stasjonen i Ny-Hellesund. 

Tor Løland og Leif Puntervoll klargjør for montering av ror og propell.
Tor Løland og Leif Puntervoll klargjør for montering av ror og propell.

Da farkosten tre år senere gikk av stabelen hos Høllen skibsverft, var det som en av de første losskøytene med både motor og seil. Om bord var nemlig en 15 hesters Rap. 

Da losstasjonen i Ny-Hellesund ble lagt ned i 1963, ble både båt og mannskap flyttet til Oksøy. Der var de var i tjeneste frem til 1966. Da ble Songvaar solgt til KFUM Sjøspeiderkorps i Kristiansand, før den i 2001 havnet på private hender. 

Etter hvert ble båten lagt i opplag. Forfallet begynte for alvor. Og i 2011 kjøpte fylkeskommunen den gamle losskøyta for en symbolsk sum med en tanke om å restaurere den. 

Det blir mye støv når Ole Stian Øyslebø pusser skutesiden.
Det blir mye støv når Ole Stian Øyslebø pusser skutesiden.

ETTERSOM DET offentlige ikke kan bevilge fartøyvernmidler til egeneide fartøyer, ble løsningen å etablere en venneforening. 

– En del av jobben vår har vært å søke om finansiering. Budsjettet er på 3,5 millioner kroner, og det skal holde greit. Agder fylkeskommune ved Fylkeskonservatoren har bidratt med rundt 2 millioner kroner, som i sin helhet har gått til å lønne de tre båtbyggerne. I tillegg har vi fått midler fra Vestenfjeldske Bykreditts Stiftelse og Søgne og Greipstad Sparebank, forklarer Honnemyr. 

Pengene fra lokalbanken har bidratt til kjøp av propell, aksel, gir og motor. 

– VI SYNES det er stor stas å ha Søgne og Greipstad Sparebank i ryggen. Banken har gjennom mange år vist at den ønsker å ta vare på ting i lokalsamfunnet vårt. Dessuten er den jo nesten verneverdig selv, sier Honnemyr og ler. 

At Songvaar skal brukes av sjøspeiderne og pryde havnene i Høllen og Ny-Hellesund fremover, tenker han også er i lokalbankens ånd. 

– Vi ønsker at ungdommen skal bruke skøyta og på den måten videreføre den stolte kystkulturen vi har i Søgne, sier Honnemyr. 

Gi oss tilbakemelding