Lever ut frisørdrømmen på Nodeland
I 3. klasse på barneskolen skrev Linda Birkenes i minneboken til en venninne at hun skulle bli frisør når hun ble voksen. Og slik ble det.
Sammen med datteren Bethina, driver 53-åringen Din Frisør på Nodeland Senter. Etter 16 år på gateplan, flyttet salongen i vår ned i underetasjen i samme bygg.
– Oppussingen skjedde i en rasende fart, men vi kom i mål. Vi er kjempefornøyde. Det er jo gøy når alt er helt nytt, smiler Linda.
DET KLIPPES, fønes, prates og skrattes. Stemningen er upåklagelig i det lyse, romslige lokalet som rommer seks stoler for klipping og to som brukes til hårvask. Til sammen jobber det fem frisører her.
– Vi er fire ansatte hos Din Frisør. I tillegg leier Solrun Emma Lee fra BliFix stol her, forteller Linda.
HUN HAR JOBBET som selvstendig frisør det meste av sitt yrkesaktive liv. Før hun startet på Nodeland sammen med Janne Helen Frustøl, drev hun en salong i Vennesla.
Kunder har hun fra hele Kristiansand kommune. Men folk også fra Vennesla og Marnardal for å klippe seg hos din Din Frisør.
– Ja, det er ikke bare folk her fra Nodeland som klipper seg hos oss, sier Linda.
HELT SIDEN STARTEN i 2006 har virksomheten hennes vært bedriftskunde i Søgne og Greipstad Sparebank.
– Det er jo veldig praktisk og en stor trygghet å ha lokalbanken i nabolokalet, sier Linda.
Hun har vært lånekunde både som bedriftseier og privat. De helt store investeringene for å starte og drive frisørsalong kreves likevel ikke.
– Men tidligere betalte mange kunder med kontanter. Da var det kort vei til nattsafen. I dag er vi flittige brukere av nettbanken, sier Linda, og smører litt farge i håret på en kvinnelig kunde.
– Vi har nok flest damer på kundelisten, men mennene er godt representert de også. Og kundene kommer i alle aldre, faktisk helt ned i 1-2 årsalderen, smiler Linda.
– Hva setter du mest pris på med frisøryrket?
– Det er hele pakken, egentlig. Det er fint å kunne gi andre mennesker et løft, og så har jeg alltid likt å stelle hår. Jeg er en praktiker.
– Og så er det vel et nokså sosialt på jobb også?
– Absolutt, vi begynner gjerne å snakke med kunden om hår og frisyre. Men ofte utvikler samtalen seg fort og vi ender opp med å prate om ganske mye, forteller Linda.
AT DE ANSATTE hos Din Frisør spriker i alder, mener hun er en stor fordel.
– Vi har ulike styrker og utfyller hverandre på en veldig god måte, poengterer Linda, og legger til:
– Vi klipper alle på hver vår måte. Hver frisør har sin egen teknikk, selv om sluttresultatet kan være det samme.
SALONGEN FIKSER de fleste frisyrer. Men Linda er ikke i tvil om hvilke jobber som er aller mest utfordrende.
– Utvilsomt brudeoppdragene. Da skal hver eneste krøll ligge rett, sier Linda.
Det har ennå ikke hendt at hun har nektet kunder den sveisen han eller hun ønsker.
– Men hvis ønsket frisyre overhodet ikke henger på greip, så prøver vi å si i fra på en fin måte. Vi vil jo alltid kundenes beste, sier Linda.