Gå til sideinnhold
Stein Severinsen driver en av rundt 70 Elon-butikker i Norge.

For Stein gir lokalbanken ekstra trygghet

Stein Severinsen og Elon Søgne tøyer servicebegrepet lenger enn de fleste.

– Under koronaen måtte vi tenke annerledes. Mange turte ikke å handle fysisk i butikken. Da dro vi ut til kundene i stedet, sier Stein, og trekker frem et eksempel:

– En gang var vi ute og leverte støvsugerposer. Da vi kom frem, lå betalingen i en konvolutt på trappen.

Alle Euronics-butikkene seiler nå under Elon-flagg. – Elon er nok større i Sverige enn i Norge. Men vi vokser stadig, sier Stein Severinsen.
Alle Euronics-butikkene seiler nå under Elon-flagg. – Elon er nok større i Sverige enn i Norge. Men vi vokser stadig, sier Stein Severinsen.

SAMMEN MED kompis og kompanjong Kennet Bakke, har Stein drevet i elektrobransjen i rundt 20 år. Det begynte med at de kjøpte seg inn i Søgne Elektriske, som da var en ren elektrikerbedrift med eget verksted.

– Snart utvidet vi driften på Linnegrøvan med salg av hvitevarer og lamper, minnes Stein.

Etter hvert endret virksomheten navn Bakke Elektro, flyttet til mer sentrumsnære lokaler og ble en del av Euronics-kjeden.

I 2016 SLO Stein og Kennet seg sammen med Expert-forretningen Søgne Elektromarked og etablerte en ny, stor elektrobutikk langs Tangvallveien under Euronics-logo. Tre år senere byttet Euronics navn til Elon.

Men Stein forsøker fortsatt å leve opp til Euronics-mottoet:

– «Vi strekker oss lenger for å gi deg det du trenger», er et godt og passende slagord for oss, smiler han.

SAMME TYPE service som han ivrer etter å gi kundene sine, mener han å finne igjen i Søgne og Greipstad Sparebank.

– Alt er veldig trygt og lettvint. Banken kjenner historikken vår, og vi har en fast kontaktperson som vi forholder oss til. Og har vi behov for en prat, så ligger bankkontorene bare noen få meter unna, sier Stein, som i ung alder var et ivrig medlem av Sparebankklubben.

– Her sparte jeg min første million, spøker Stein, og legger raskt til:

– Jeg bare tøyser. Men jeg husket at banken hadde kontorer både på Lunde og Tangvall der vi kunne tømme sparebøssa, sier Stein.

Arbeidsgjengen hos Elon i ivrig prat. Bjørn Otto Hægeland og Christine Merkesdal Karlsen sammen med Stein Severinsen.
Arbeidsgjengen hos Elon i ivrig prat. Bjørn Otto Hægeland og Christine Merkesdal Karlsen sammen med Stein Severinsen.

OG NETTOPP oppveksten har formet hans forhold til lokalbanken.

– Det ligger en trygghet i bunn som ikke kan måles i penger, sier Stein. I tillegg til butikkdrift, er han og Kennet også inne i eiendomsbransjen.

– Det har jo hendt at vi trenger finansiering til eiendomsprosjekter. Da er det veldig greit å være kunde i Søgne og Greipstad Sparebank. Fordi de kjenner oss så godt, går det raskt å få låne pengene vi trenger, forteller Stein.

TV-skjermene henger på rekke og rad inne i butikken. Men Stein Severinsen selger fortsatt mest hvitevarer.
TV-skjermene henger på rekke og rad inne i butikken. Men Stein Severinsen selger fortsatt mest hvitevarer.

ELON SØGNE har de seneste årene ligget stabilt på en årsomsetning på rundt 18 millioner kroner. Stein legger ikke skjul på at elektrobransjen er i endring. Spesielt fordi stadig flere handler på nett.

Men det er fortsatt god aktivitet i den fysiske butikken, og mye å gjøre for de fem som jobber der. Varer må bestilles, plasseres i de 500 kvadratmeter store butikklokalene, kjøres ut og ofte installeres.

– Hos oss er det ingen hierarki. Alle gjør alt. Jeg var akkurat ute hos en kunde og leverte en vaskemaskin, sier Stein.

Selv om handelen er blitt mer digital, har han og kollegene det fortsatt plenty med kundekontakt.

– Hvitevarer må kjøres ut og en god del av produktene vi selger må kobles til nettverk – som for eksempel robotstøvsugeren. Selv om kundene bestiller på nett, kommer vi gjerne ut og leverer og installerer, sier Stein.