
Feil på inn- og utbetalinger løst
Noen kunder kan likevel oppleve at det fremkommer feiltrekk på lån – dette vil også bli rettet.
Natt til torsdag 6. mars førte en feil fra vår dataleverandør til at en rekke inn- og utbetalinger ble gjennomført flere ganger. Noen av våre kunder opplevde derfor at kontoen hadde for mye dekning, mens andre opplevde at de hadde for lite dekning. I løpet av dagen ble feilen funnet og løst. Med unntak av noen få tilfeller som vi følger opp, er saldoinformasjonen nå korrekt for våre kunder.
En alvorlig hendelse som rammet flere banker
Kort tid etter åpningstid torsdag 6. mars oppdaget vi at det var feil på flere av nattens transaksjoner. Slike hendelser skal ikke skje. Vi besluttet derfor raskt at dette var så pass alvorlig at kriseledelsen ble samlet. Det ble raskt klart at årsaken til dette var en feil fra vår dataleverandør og at denne feilen også rammet en rekke andre banker.
Gjennom hele formiddagen den 6. mars jobbet vi med vår dataleverandør for å rette feilen, gi god informasjon om hendelsen til våre kunder og følge opp kunder som var berørte av hendelsen. Feilen ble identifisert og det ble gjort rettelser på ettermiddagen og kvelden torsdag 6. mars.
Fortsatt oppfølging av enkelte kunder
Selv om kontoene nå er korrekte for de aller fleste av våre berørte kunder, jobber vi fortsatt med et fåtall kunder som følge av denne hendelsen.
En slik alvorlig hendelse følger vi også grundig opp med vår dataleverandør for å sikre at dette ikke skal skje igjen.
En beklagelse og stor takk til våre berørte kunder
Vi har stor forståelse for de som har hatt en ubehagelig opplevelse som følge av denne hendelsen og ønsker å beklage ovenfor disse. Vi ønsker også å rette en stor takk til de kundene vi har vært i kontakt med og som har vist forståelse for situasjonen.