Gå til sideinnhold
Visa rekl

Visareklamasjon

Har du mistet eller blitt frastjålet kortet ditt, er det viktig at du sperrer så raskt som mulig. Dette kan du gjøre i mobilbank eller nettbank, eller du kan ringe sperretjenesten..

Kortreklamasjon

Du kan kreve pengene tilbake dersom du ikke har mottatt vare eller det er feil bestilt ved vare

Svindel

Du kan også kreve pengene tilbake når du selv ikke har handlet og det er ukjente bevegelser på konto

Vær rask!

Ta kontakt så fort du oppdager ukjente bevegelser. Visa opererer med frister du senest kan reklamere

Oppdager du ukjente transaksjoner, er blitt lurt/svindlet, ikke mottatt vare, eller blir belastet abonnement du ikke mener å ha inngått, kan du benytte deg av retten til å reklamere. Se under for mer informasjon.

De fleste kortkjøp blir korrekt gjennomført, men av og til kan det hende at ikke alt går som det skal, eller at du ikke har utført transaksjonen selv. De fleste saker løser seg, ved at du kontakter brukerstedet som har utført belastningen(e) direkte. Dersom du ønsker å gå videre med en sak som du ikke klarer å løse med nettstedet direkte, så kan du kontakte vår reklamasjonsavdeling, som ivaretas av TietoEvry. TietoEvry sender deg reklamasjonsskjema basert på hva slags reklamasjon det er, dette fylles ut, signeres og returneres til reklamasjonsavdeling.

Spørsmål og svar om Visareklamasjon

Jeg oppdager helt ukjente transaksjoner fra helt ukjent nettsted, hva gjør jeg?
  • Sperr kortet.
  • Kontakt brukerstedet som har utført belastningen og undersøk bakgrunnen for belastningen. De vil ofte kunne refundere dersom belastingen er feil.
  • Ta vare på dialog (mail, chat), eventuelt noter deg tidspunkter for når du kontakter brukerstedet.
  • Kontakt bankens reklamasjonsavdeling hos TietoEvry for videre reklamasjon, hvis refusjon via brukerstedet ikke er mulig.
Hva gjør jeg når jeg oppdager ukjente transaksjoner fra spill / iTunes / Apple/ Google eller andre aktører som selger spill?
  • Sperr kortet for å hindre ytterligere belastninger.
  • Kontakt aktøren som leverer tjenesten og undersøk hva som eier profil og hva som er handlet. Vi har sett tilfeller hvor mindreårige har handlet for store pengesummer via spill på mobil eller nettbrett som er blitt belastet de voksne. Spillaktørene kan ofte hjelpe deg med å få refusjon for det som er belastet.
    Det finnes flere preventive tiltak du kan gjøre for at denne type belastninger ikke skal være mulig. Sett deg inni anbefalte innstillinger på profilen din og på mobil eller nettbrett.
  • Ta vare på dialog (mail, chat), eventuelt noter deg tidspunkt for når du kontakter brukerstedet.
  • Kontakt bankens reklamasjonsavdeling hos TietoEvry for videre reklamasjon, hvis refusjon via brukerstedet ikke er mulig.
Hva skal jeg gjøre når jeg har trykket på lenke, svart på e-post eller handlet på ¨godt tilbud¨, ikke mottatt vare eller blir belastet for abonnement?
  • Sperr kortet.
  • Kontakt brukerstedet og påse at abonnementet blir sagt opp i henhold til brukerstedets vilkår. Be om å få refundert beløp.
  • Ta vare på dialog (mail, chat), eventuelt noter deg tidspunkt for når du kontakter med brukerstedet.
  • Kontakt bankens reklamasjonsavdeling hos TietoEvry for videre reklamasjon, hvis refusjon via brukerstedet ikke er mulig.
Hva gjør jeg når kortet mitt er stjålet og misbrukt?
  • Sperr kortet
  • Politianmeld forholdet. Kopi av anmeldelsen må legges ved når du leverer inn reklamasjon via TietoEvry.

Reklamasjoner blir ivaretatt av Tieto Evry som kan kontaktes på e-post eller telefon:

Tieto Evry trenger følgende informasjon for sende deg reklamasjonsskjema:

Obs! Det er viktig å ikke oppgi fullt kortnummer eller personnummer via e-post.

  • Navn på kortholder
  • Fire siste siffer på kortnummeret det gjelder (NB! ikke oppgi fullt kortnummer)
  • Hvilke transaksjoner kortholder reklamerer på (transaksjonsnavn, dato og beløp)
  • På hvilket grunnlag ønsker du å reklamere (er det helt ukjent transaksjon, eller klager du på en transaksjon du vedkjenner deg men som du opplever problematisk f.eks at du blir trukket for gjentatte ganger)

Evry innhenter kun den informasjon som er nødvendig for å kunne gjennomføre en korrekt saksbehandling av din klage. Vær oppmerksom på at informasjon som dere vedlegger saken kan bli oversendt motparten.

Portrett Yvette Miranda

Vi hjelper deg med kort!