Gå til sideinnhold
Betaling til utlandet

Betal til utland

I nettbanken din kan du enkelt, sikker og trygt betale eller overføre penger til utlandet.

IBAN-kalulator

Bruk IBAN-kalkulatoren for å finne ditt IBAN nummeret ditt som du trenger i betaling til utlandet.

SWIFT/BIC

Søgne og Greipstad Sparebank bruker: DNBANOKK

Trygg

Betaling til utland gjøres gjennom din nettbank.

Hvordan gjennomføre en betaling til utlandet?

I Nettbanken kan du på en rimelig og rask måte selv overføre penger til og fra utlandet. Du finner et eget valg for betaling til utlandet i menyen i Nettbanken.  For å få tilgang til utenlandsbetaling i nettbanken din, kan du enten skrive til oss ifra nettbanken:

  • meny
  • Postkasse
  • «Skriv til banken»

Eller du kan kontakte oss på telefonnummer 380 53 200 ( tastevalg 2), slik at vi kan åpne tjenesten for deg. Utenlandsbetalingen vil da være åpen i 90 dager.

Er det mer enn 90 dager siden du overførte penger til utlandet, må du på nytt ta kontakt med banken for å få ny tilgang i nettbanken din.

Opplysninger du må ha for å sende en betaling til utlandet:

  • Mottakers navn, konto og adresse
  • Mottakerbankens BIC/ SWIFT-adresse
  • Valutasort du ønsker å betale i
  • Hva beløpet gjelder

Opplysninger du må ha for å motta en betaling fra utlandet (Europa):

  • Avsender benytter ditt IBAN nummer
  • Avsender må benytte Søgne og Greipstad Sparebank sin BIC/ SWIFT: DNBANOKK
  • Oppgi navn og adresse for din konto.

BIC/ SWIFT : DNBANOKK

IBAN må oppgis

International Bank Account Number – IBAN – er det nye kontonummerformatet som nå er tatt i bruk innenfor EU og EØS samt Sveits.
IBAN benyttet i kombinasjon med BIC (Bank Identifier Code), også kalt SWIFTadresse, er definert som europeisk standard som skal benyttes i sammenheng med grensekryssende betalinger. Det er derfor svært viktig at alle betalinger til EU- og EØS-land samt Sveits nå har mottakers konto med IBAN og mottakers bank med BIC. Betalinger som ikke oppfyller kravene kan bli avvist.

Betaling med kort

Kjøper du varer i utenlandske nettbutikker, kan du også bruke ditt Visakort for å betale.
Dersom du unngår useriøse nettsteder og utviser forsiktighet, er risikoen for misbruk av kortet på Internett like liten som når du bruker kortet til varekjøp i en butikk.

Spørsmål og svar angående betaling til utlandet.

Hvordan betaler jeg til USA, Canada, Sør-Afrika eller Australia?

IBAN brukes ikke i USA, Canada, Sør-Afrika eller i Australia.

Skal du betale til USA blir du ofte bedt om et 9-sifret nummer kalt Routing nr, ABA eller FedWire. Dette nummeret identifiserer mottakers bank. Du må kontakte mottaker for å få dette.

Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer i tillegg til bankens kode.

USD til USA

I tillegg til mottakers konto må det oppgis enten nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer).

Andre valutasorter til USA:

I tillegg til mottakers konto må det oppgis BIC (SWIFT-adresse)

Canada, Australia og Sør-Afrika

I tillegg til mottakers konto må det oppgis både BIC og nasjonal bankkode.

Canada har en 9-sifret bankkode.

Australia har en 6-sifret bankkode (på faktura står dette ofte oppgitt som BSB-nummer).

Sør-Afrika har en 6-sifret bankkode.

Jeg skal motta penger fra utlandet, hva trenger jeg?

For å kunne motta penger fra utlandet må du oppgi ditt IBAN-nummer og SWIFT-kode til banken. IBAN finner du ved å taste inn ditt kontonummer i vår IBAN-kalkulator. Du finner også IBAN øverst på alle dine kontoutskrifter fra banken.

Bankens SWIFT/BIC: DNBANOKK

Det er viktig at avsender skriver opp fullt navn og adresse, og påse at dette staves korrekt.

Jeg skal betale til utlandet, hva trenger jeg?
  • Mottakers konto – dersom mottaker har IBAN, skal denne brukes.
  • Mottakerbanks SWIFT / BIC
  • Mottakers navn og adresse.
  • Valutasort du ønsker å betale i.
  • Hva beløpet gjelder.
Jeg har ikke mottakers betalingsinformasjon hva gjør jeg?

Hvis du mangler informasjon må du kontakte betalingsmottaker for å få informasjonen. Dersom mottaker er i tvil om informasjonen er korrekt, må mottaker kontakte sin bankforbindelse i utlandet for å sjekke  at informasjonen stemmer. Ved betaling til utland har banken veldig begrensede muligheter til å sjekke om opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsinformasjonen er riktig og fullstendig utfylt.

Hva koster det å utføre betaling til utlandet gjennom nettbanken?

Se prisliste.

Obs! Omkostninger ved bank i utlandet kan komme i tillegg. Dette har vi som bank ikke mulighet til å styre. Mottaker i utlandet kan kontakte sin bankforbindelse for å orientere seg om deres priser.

Tjenesten er deaktivert i nettbanken, hva gjør jeg?

For å få tilgang til utenlandsbetaling, må du kontakte banken 380 53 200 slik at vi kan åpne tjenesten for deg. Utenlandsbetalingen vil da være åpen i 90 dager.

Du kan også skrive til banken når du er innlogget i nettbanken:

  • Meny
  • Postkasse
  • Skriv til banken
Hvor lang tid tar det før mottaker i utlandet mottar pengene?
  • Europa: 1-3 bankdager.
  • Øvrige betalinger: 1-8 bankdager.