Gå til sideinnhold
eFaktura

eFaktura

Betal regningene dine enkelt og sikkert. Gå inn i nettbanken å godkjenn, så er jobben gjort!

Elektronisk betalingsavtale

må inngås i nettbanken for å motta eFaktura.

eFaktura

Du godtar selv den automatiske regningen som er sendt deg i din nettbank.

Kombinasjon

eFaktura kan enkelt kombineres med AvtaleGiro

Hva er eFaktura?

eFaktura er en tjeneste for automatisk betaling av regninger fra nettbanken din. eFaktura er fleksibelt da du enkelt kan endre både forfallsdato, beløp og belastingskonto. For at du skal kunne motta regningene elektronisk, må du inngå avtale med eFaktura i nettbanken din.

Hvordan inngå en eFaktura avtale i nettbanken?

For å få regningene ferdig utfylt rett i nettbanken eller mobilbanken opprettes en elektronisk avtale mellom deg og bedrifter du handler med og avtalen vises i nettbanken din. Ved å benytte deg av eFaktura betaling må du velge avtalen som er «Ja takk til alle». Det betyr at du ikke kan inngå eFaktura avtale til en bestemt bedrift, men du takker ja til å motta eFaktura fra bedrifter som tilbyr eFaktura tjenesten. Dersom du velger å ikke inngå denne avtalen vil du motta regningene i posten.

eFaktura

Viktig melding!

«Ja takk til alle» betalingsavtalen må inngås dersom du ønsker å motta regninger og faktura som eFaktura i nettbanken din.

Dersom avtalen ikke inngås innen 18.mai 2022 så vil man ikke lenger motta eFaktura, men regningene kommer i posten.

For å inngå avtalen i nettbanken, gjør følgende.

  • Velg Meny
  • Avtalegiro og eFaktra
  • Oversikt Avtalegiro/eFaktura
  • Ny betalingsavtale
  • Huk av «JA» – Jeg ønsker å motta regninger elektronisk

Hvordan blir eFaktura trukket i nettbanken/mobilbanken?

  • Med eFaktura så finner du regningene dine i nettbanken eller mobilbanken. KID nummer og annen betalingsinformasjon er ferdig utfylt for deg. Du kan i nettbanken din endre forfallsdato og beløp etter behov.
  • Kontoen din vil bli belastet og eFaktura vil bli betalt, når du har bekreftet trekket i nettbanken eller mobilbanken din.
  • Du kan se fakturaene din i nettbanken, og skriver dem ut ved behov.
  • Du får varsel på SMS eller e-post om at du har mottatt en nye eFaktura i nettbanken din og at du må inn og bekrefte betalingen før den faktisk blir trukket av kontoen din.

Kan man kombinere eFaktura og AvtaleGiro?

Ja. Ved opprettelse av AvtaleGiro og eFaktura i kombinasjon blir regningen din automatisk betalt i nettbanken din uten at du trenger og bekrefte trekket. Med denne kombinasjonen så sørger banken for at regningen betales automatisk i tide. Du kan selv endre forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe betalingen. Du kan til en hver tid se fakturanen som bedriften har send i nettbanken din.

Spøremål og svar om eFaktura

Blir regningene mine betalt automatisk på forfallsdato med eFaktura?

Nei, du må selv inn og bekrefte betalingen i nettbanken/ mobilbanken din.

Må jeg skrive inn KID på eFakturaen?

Nei, en eFaktura er ferdig utfylt med KID-, kontonummer og beløp. Det eneste du trenger å gjøre i nettbanken er å godkjenne regningen når du vil betale.

Hvordan vet jeg at jeg har mottatt en ny eFaktura?

Du kan velge å bli varslet på SMS eller e-post hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken din.

Må jeg inngå en elektronisk betalingsavtale for å få eFaktura?

Ja, for å motta eFaktura i nettbanken må alle inngå avtale om mottak av eFaktura med din betalingsflate som tilbyr eFaktura. Dersom du ikke inngår avtalen så vil du få regningene tilsendt i posten på papir.

Hvordan blir jeg varslet at jeg har mottatt eFaktura?

Du kan velge om du ønsker varsel på SMS eller e-post varsel når du har mottatt eFaktura i nettbanken.

Kan jeg reservere meg mot enkelte eFaktura?

Du kan reservere deg mot eFakturautstedere som du ikke ønsker eFaktura fra. Slike reservasjoner må du gjøre i nettbanken. I nettbanken gjøres det på følgende måte:

  • Meny
  • Oversikt AvtaleGiro/eFaktura
  • Reservasjoner
  • «Reserver deg mot fremtidige eFakturaregninger»
  • Velg avtale
  • Bekreft Reservasjon

Motta eFaktura «på vegne av»?

Det har med «Ja takk til bestemte» vært mulig å etablere en eFakturaavtale for eFakturaer som er adressert til andre enn deg selv (du motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.). Det har nå kommet nye regler på dette og må derfor gjøres på en annen måte. Nå blir eFaktura sendet ut til mottakere baserte på «Ja takk til alle» samtykke, og det vil alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. En årsak til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker. Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottaker du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne. 

Hvorfor får jeg regningene mine i nettbanken? Jeg har ikke bedt om dette!

Det betyr at du har gitt et generelt samtykke til eFaktura til din betalingsflate som er tilknyttet tjenesten. eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter. 

Hvordan finner bedriften meg når de skal sende eFaktura?

 Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.

Gi oss tilbakemelding