Gå til sideinnhold
Hjem / Dagligbank / BankID / Feilmeldinger
Feilmeldinger

Feilmeldinger

Feilkode som starter med BID betyr at det kan være noe feil med BankID.

Trygg og enkel

pålogging i nett- og mobilbanken.

BankID

kan brukes til innlogging til offentlige nettsteder

Pass med RFID

må fremvises i banken får å få BankID

Feilmeldinger

Når du forsøker å logge inn enten med BankID eller uten BankID i nettbanken eller på et annen offentlig nettsted, kan du dessverre av og til oppleve at du ikke kommer inn, men at det dukker opp en feilkode. Det er ulike forklaring til ulike feilmeldinger. Under har vi forsøkt å liste opp de vanligste feilkodene som kan oppstå.

Hva betyr feilmeldingen jeg har fått ?

Hva betyr feilmeldingen BIC-1017?

Brukerstedes IP-adresse stemmer ikke med oppgitt IP-adresse.

Løsning:

  • Restart modemet til internettet ditt
  • Forsøk en annen nettleser
  • Feilen kan oppstå om du bruker gammelt bokmerke
  • Feilen kan oppstå dersom du bruker VPN
Hva betyr feilmeldingen BID-NaN?

Denne feilmeldingen betyr at det er en feil i nettleseren din. Bytt nettleser, eller slett leserloggen for å løse problemet.

Hva betyr feilmeldingen BID-5007?

Denne feilmeldingen kan bety to ting, enten feil i nettleseren din eller sperre på BankID- du har ikke en nettbankavtale.

Løsning

Hva betyr feilmeldingen BID-5000?

Kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. Forsøk og slette informasjonskapsler/ nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk

Hva betyr feilmeldingen BID-1433?

Denne feilen oppstår når man bruker en bokstav mer i feltet for engangskode (der man skal skrive inn tall fra kodebrikken). Det er ganske vanlig at man blander sammen personlig passord og engangskode.

Hva betyr feilmeldingene BID-2018, 2022, 2030, 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1, 20c1?

Alle disse feilmeldingene betyr kommunikasjonsfeil.

Løsning:

  • Prøv å lukke nettleseren din, eller prøv en annen nettleser
  • Prøv å restarte pc
  • Prøv å restarte modem/ ruter
  • Prøv annet nettverk
  • Prøv å logge inn på nytt
Hva betyr feilmeldingen BID-1461?

Dette er kommunikasjonsfeil et sted.

Løsning for Internett Explorer:

  • Sletter midlertidige internetfilter
  • Velg «Alternativer for internett»
  • Huk av for «Slett leserlogg når leseren lukkes»
  • Velg logg, informasjonskapsler og nettdata samt midletidige internettfiler og nettstedsfiler når du sletter

Løsning for Chrome:

  • Trykk «tre prikker» øverst til høyre i Chrome
  • Velg innstillinger
  • Gå til «Sikkerhet og personvern»
  • Velg «slett nettleserdata»
  • Huk av nettleserlogg og huk av informasjonskapsler og andre nettstedsdata
  • Slett nettleserdata
  • Slett data
Hva betyr feilmeldingen BIC-1433?

Denne feilen oppstår ofte når man blander sammen personlig passord og engangskode. Feilen kommer når man skriver inn en bokstav eller mer i feltet for engangskode.

Løsning

  • Skriv inn tall fra kodebrikken i riktig felt
  • Skriv inn ditt personlige passord i riktig feit
Hva betyr feilmeldingen BID-1373, BID-1402, BID-1410?

Midlertidig feil. Logg inn uten BankID eller forsøk å logge inn med BankID på et senere tidspunkt.

Hva betyr feilmeldingen BID-1313?

Din BankID er utløpt!

Løsning

  • Logg inn i nettbanken UTEN BankID/ BankID på mobil
  • Bestill BankID på nytt
Hva betyr feilmeldingen BID-1200, BID-1204?

Midlertidig feil på BankID tjenesten.

Løsning:

  • Prøv pålogging uten BankID
  • Prøv pålogging med BankID på mobil
  • Prøv pålogging med BankID på et senere tidspunkt
Hva betyr feilmeldingen C161?

Du har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato.

Sjekk at du har en aktiv BankID på mobil og at korrekt informasjon blir tastet inn.

Sjekk din BankID på mobil

Hva betyr feilmeldingen 9403?

Du har 3 forsøk på å logge inn i nettbanken med BankID påligging. Her har du vært uheldig og skrevet feil passord 3 av 3 ganger.

Løsning

  • Skriv til oss
  • Ring Kundesenter tlf: 380 53200 og opphev sperren
  • Sjekk at du har brukt riktig kodebrikke!
Hva betyr feilmeldingen 9314?

Ved innlogging med BankID har du vært uheldig og tastet personlig passord feil for mange ganger.

Løsning:

  • skriv til oss på
  • Ring kundesenter på tlf 380 53200 – for oppheve sperre og nytt passord!
Hva betyr feilmeldingen 1a13?

Dette er en feil som først og fremst vises på MAC.

Løsning: Bruk en annen nettleser (Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Zafari Edge osv..)

Hva betyr feilmeldingen BID-C131, BID-C293?

Har du av ulike grunner vært uheldig og forsøkt å logge inn og blitt avbrutt dukker denne feilmeldingen opp. Det kan skje av ulike grunner som feks:

  • Det har tatt for lang tid med å fullføre innloggingen på mobiltelefonen
  • Hvis mange brukere forsøker benytter seg av BankID på mobil på samme tid ( feks nå selvangivelsen kommer!)

Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen så vil problemet løse seg selv.

Hva betyr feilkoden BID-C167?

Når denne feilkoden dukker opp har BankID på mobil blitt sperret av mobiloperatøren. Det kan skje hvis du har endre abonnement eller byttet SIM-kort.

Løsning :

  • Logg inn i nettbanken og bestill BankID på mobil på nytt
  • Du kan logge inn i nettbanken med kodebrikke eller app.
Hva betyr feilmeldingen BID-1407, BID-1437?

Dette er midlertidig feil med BankID -tjenesten.

Løsning: Sjekk status på BankID sine egne sider og prøv å logg inn på et senere tidspunkt

Hva betyr feilmeldingen BID C161?

Denne feilen kan oppstå når innloggingsalternativet BankID på mobil blir brukt, og du ikke har en aktiv avtale på ditt telefonnummer.

Løsning er at du må :

  • Sjekk fødselsnummeret ditt
  • Sjekk mobiltelefonnummeret ditt
  • Husk å bruke rett innloggingsmetode
  • Har du byttet SIM kort kan du få denne feilmeldingen, da må du bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken din.

Her kan du teste at din BankID på mobil fungerer som den skal

Hva betyr feilmeldingen C325?

Denne feilen skyldes feil mellom din telefon og din mobiloperatør. Dette kan skyldes flere ting for eksempel dårlig dekning/ustabilt nett.

Løsningen her kan være forbigående og du kan forsøke på nytt etter kort pause. Hvis problemet vedvarer kan du forsøke:

  • Skru av 4G/ Wifi tale/ VoLTE
  • Skru av skjermsparer
  • Avslutt alle kjørende apper
Hva betyr feilmeldingen C302?

Denne feilmeldingen betyr at vi ikke får tak med din mobiltelefon. Prøv gjerne å slå av og på din mobiltelefon hvis feilen gjentar seg. Velg så enten BankID med kodebrikke, BankID-app eller BankID på mobil

Forsøk flere ganger da feilen ofte er midlertidig

Gi oss tilbakemelding