Gå til sideinnhold
nettbank_sgs_test

Ofte stilte spørsmål om BankID

Mange lurer på ting og tang rundt BankID. Her har vi samlet litt spørsmål og svar rundt dette temaet.

Husk legitimasjon!

For at banken kan utstede BankID så må du fremvise gyldig pass.

Trygt og sikker

Identifisering og enkel måte å signere avtaler på!

BankID

Gir deg rask tilgang til Koronapass når du skal på utenlandsreise.

Ofte stilte spørsmål om BankID

Jeg har glemet PIN-koden til BankID på mobil, hva gjør jeg?

Dersom du har glemt PIN-koden på BankID på mobil, så må du bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken din.

PIN- koden din velger du selv, og må bare være kjent for deg, slik at banken kan ikke sende ny PIN-kode.

PIN-koden må bestå av 4-8 siffer som du velger selv.

Hvordan får jeg BankID?
  • Du må være kunde i banken.
  • Du må ha fremvist gyldig Norsk pass med RFID
  • Du må ha nettbank i banken vår
  • Du må benytte egen kodebrikke og passord ved etablering
  • Logg inn i nettbanken
  • Meny
  • BankID
  • BankID/ BankID på mobil
  • Bestill

Når du har gjort en bestilling i nettbanken, så tar det ca. 5 minutter til du har BankID tilgangen.

Ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 380 53200 ( tastevalg 2) dersom du trenger hjelp.

Hvordan får jeg BankID når jeg er under 18 år?
  • Begge foreldre/ aleneforsørger eller verger må være kunder i banken
  • Begge foreldre/aleneforsørger eller verger må ha BankID for inngåing av avtale på vegne av ungdommen
  • Ungdommen må være kunder i banken
  • Ungdom må være legitimert med gyldig pass med RFID
  • Ungdommen må ha egen nettbank og din egen kodebrikke/passord.
  • Når BankID er bestilt av voksenperson vil ungdommen få tilgang til å bestille BankID i egen nettbank.
  • Logg inn nettbank
  • Meny
  • BankID
  • BankID/BankID på mobil
  • Bestill.

Det tar ca.5 minutter så har ungdommen BankID.

Kan jeg som verge bruke BankID fra en annen bank?

Ja det kan du, så lenge du har kundeforhold i Søgne og Greipstad Sparebank og nettbank hos oss.

Hvordan logger jeg inn med BankID for første gang?

Når du skal logge inn med BankID for første gang, ha kodebrikken og ditt personlige passord klart:

  • Logg i sgsparebank.no
  • Velg nettbank
  • Velg logg inn
  • Velg BankID
  • Tast inn ditt fødsels- og personnummer
  • Velg metode: Søgne og Greipstad Sparebank
  • Skriv inn engangskoden fra kodebrikken
  • Skriv inn ditt personlige passord som du har fått tilsendt på SMS/e-post
  • Du er nå innlogget i nettbanken

Det første du kan gjøre er å laste ned BankID -app så slipper du å ha med deg kodebrikken hver gang du skal logge inn på sider med BankID.

Hvordan kan BankID brukes til identifisering og signering?

Når du logger deg inn på et nettsted med BankID- for eksempel nettbanken- bruker du BankID til å identifisere deg overfor dette nettstedet. BankID forteller nettstedet at du er den du gir det ut for å være. Med BankID kan du logge deg inn på alle nettsteder som tilbyr denne innloggingsmetoden.

BankID kan også benyttes til å signere transaksjoner, dokumenter og avtalter elektronisk. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som håndskreven signatur på papir. Fordelen med å signere med BankID, er at du slipper å sende dokumenter i posten eller møte opp personlig for å signere.

Må jeg ha nettbank for å få BankID?

Ja, du må være kunde i banken og fremvist gyldig pass med RFID. Du må også ha inngått nettbank avtale for å kunne inngå en BankID avtale.

Hvor lang tid tar det for meg under 18 år å få BankID?
  • Hvis du under 18 år, er kunde i banken, har nettbank og har fremvist gyldig pass og dine foreldre/aleneforsørger/ verger er kunde i banken og har BankID, så går prosessen fort.
  • Begge foreldre/aleneforsørger/ verger må bestille BankID for ungdommen og ila 2 virkedager eller når foreldrene/aleneforsørger/vergene har gitt sitt samtykke, vil du som ungdom under 18 år har fått BankID tilgangen.
  • Har du ikke fremvist gyldig pass eller har du ikke nettbank så må du skaffe deg det før du kan få BankID.

Hva er fordelene med BankID?

Med BankID får du en trygg, sikker og enkel elektronisk ID som kan brukes til blant annet til innlogging i nettbanken og på offentlige nettsider. En og samme BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i.

BankID er imidlertid langt mer enn bare en innloggingsmekanisme i nettbank. Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende post, for eksempel søknad om barnehageplass, adresseendring hos Posten, gi bud på bolig, signere lånesøknad, tinglyse dokumenter med mer. Du benytter også din BankID når du betaler med BankAxess eller når du skal handle sikkert med bankkort via nett. Da bruker du BankID til å signere betalingen.

Koster BankID noe?

Nei.

Hvor lenge er min BankID gyldig?

Din BankID er normalt gyldig i to år. Du får varsel på SMS når det er gått to år, dersom du ikke har brukt kodebrikken til BankID. Når du benytte kodebrikken til innlogging til BankID vil tilgangen igjen være gyldig to nye år.

Kan jeg ha flere BankIDer?

Du kan få BankID fra alle banker du har et kundeforhold i. Én og samme BankID kan imidlertid brukes på tvers av bankene og andre brukersteder.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

I vanlig (banklagret) BankID ligger hemmelighetene knyttet til din personlige elektroniske identitet sikkert lagret i et hvelv. Du må derfor taste både passord og engangskode for å bruke BankID.

I BankID på mobil ligger hemmelighetene trygt lagret i ditt SIM-kort. Det er derfor tilstrekkelig å taste PIN-kode for å bruke BankID på mobil.

Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID på mobil eller BankID-app?

Nei, ikke riktig ennå. Selv om du kan klare deg med BankID-app og BankID på mobil i det daglige, må man fortsatt ha kodebrikken i bakhånd. Det er fortsatt noen få bruksområder der man fortsatt trenger den fysiske kodebrikken, så ikke kast den riktig ennå. Vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden ikke vil trenge kodebrikken mer.

Hvordan endrer jeg passord til BankID?

Ditt personlig passord til BankID endrer du mens du logger inn med BankID i menyen oppe til høyre i BankID-ruta. Velg Endre passord. Du kan også logge inn på Min BankID på bankid.no/privat for å endre passord. Husk å lage et passord som du ikke bruker andre steder, da er du trygg.

Jeg har glemt mitt passord til BankID, hva gjør jeg?

Logg inn i nettbanken UTEN BankID ( kodebrikke og passord), skriv til banken for nytt passord.

Eller du kan ta kontakt med oss på sgsparebank.no – «kontakt oss» for nytt passord

Eller du kan nå oss på telefon 380 53200 – tastevalg 2.

Hvordan logger man inn med BankID-app?

Det er kun kunder som har BankID avtale som får opprettet BankID-app.

Se hvordan du logger inn med BankID-app

Er det sikkert å bruke BankID-app?

Ja! BankID-app er like sikkert som den fysiske kodebrikken. Med BankID-app finnes det ikke lenger en engangskode som svindlerne kan stjele eller lure til seg. Du må fortsatt oppgi ditt personlige passord for å fullføre identifiseringen med BankID. Husk at passordet er personlig og at du aldri skal dele det med andre.

Hvordan flytter jeg BankID-app til ny telefon?

1. Last opp BankID-app på din nye telefon

2. Aktivér BankID-app på ny telefon med BankID og bruk BankID-app fra din gamle telefon til å godkjenne aktivering.

Kan jeg aktivere BankID-app på en telefon med utenlandsk operatør/SIM-kort?

Ja, BankID-app har ingen kobling til mobiloperatør eller type SIM-kort (fysisk eller eSIM), og det er derfor mulig å aktivere appen på en telefon med utenlandsk operatør.

Jeg får ikke BankID-app som et alternativ ved innlogging, hva gjør jeg?

Du må velge BankID og ikke BankID på mobil når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på «Velg annen BankID» under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering ved hjelp av mobiltelefonen. Man behøver ikke kodebrikke, men trenger kun mobiltelefon og en egenlaget PIN-kode. BankID på mobil lagrer BankID-hemmelighetene i SIM-kortet.

BankID på mobil tilbys av alle operatører og nesten alle banker, og har tilsvarende bruksområde som vanlig, banklagret BankID. Ikke alle brukersteder utenfor bank har tilrettelagt for pålogging med BankID på mobil. Derfor er det greit å ha vanlig BankID tilgjengelig. Dersom du mister telefonen eller bytter SIM-kort, kan du bruke vanlig BankID for å aktivere BankID på mobil på nytt

Kan jeg signere med BankID på mobil?

Signering av lange dokumenter som PDF-er og lignende kan gjøres med BankID på mobil i kodebrikke-steget, men du må i tillegg ha  BankID-passordet. Hvis du ikke husker BankID-passordet, må du kontakte banken din for å lage et nytt.

Kontakt banken for nytt passord. Telefon 380 53200- tastevalg 2

Hvilken legitimasjon er gyldig for å BankID?

Gyldig legitimasjon for å få BankID er:

  • Gyldig Norsk Pass med RFID ( rødt)
  • Gyldig Norsk nasjonalt ID kort
  • Gyldig Norsk Utlendingspass med RFID (blått)
  • Gyldig Reisebevis for flyktninger med RFID
  • Gyldig Utenlandsk pass med RFID

Du må fysisk komme inn i banken og fremvise din legitimasjon slik at det kan scannes i våre systemer. Det kan du enten gjøre på vårt kontor på Tangvall og Nodeland.

Portrett Yvette Miranda

Vi hjelper deg med kort!