Gå til sideinnhold
Hjem / Dagligbank / BankID / BankID-app
Innlegg BankID-app

BankID-app

Her finner du mer informasjon om hvordan du skaffer deg BankID-appen. BankID-app er et digitalt alternativ til kodebrikken og gir deg mulighet til innlogging og signering gjennom appen.

Husk legitimasjon!

For at banken kan utstede BankID så må du fremvise gyldig pass.

Trygt og sikker

Identifisering og enkel måte å signere avtaler på!

BankID

er den mest anvendelige elektroniske identifikasjonen i Norge.

Hva er BankID-app?

BankID-app er en trygg og enkel identifisering og signering med BankID – helt uten kodebrikke.

Det er bare kunder som har BankID avtale som kan skaffe seg BankID-app.

Ved innlogging med BankID-appen benytter du «BankID» som innloggingsmetode. Bruk så fødselsnummer, Velg -app og godkjenn med personlig passord som er samme passordet som du har med BankID i kompinasjon med kodebrikke.

Viktig – Ikke kast kodebrikken din!

Ved blant annet re-aktivering av BankID-appen vil det være behov for den fysiske brikken.

Vi jobber med å forenkle BankID, kodebrikke og passord, slik at du i fremtiden ikke trenger kodebrikken.

Men enn så lenge må kodebrikken oppbevares på et trygt sted.

Fordeler med BankID-app

  • Alltid mobilen i lomma, trenger ikke kodebrikke
  • Økt sikkerhet mot svindel
  • Raskere og mer brukervennlig

Spørsmål og svar om BankID-app

Hvorfor må jeg skrive inn passordet i BankID-app?

Sikkerhet og tillit er fundamentet til BankID. For at det skal være vanskeligst mulig for andre å late som de er deg, må du legge inn passordet ditt. Når vi lanserer BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk/PIN) senere i år, vil du slippe å taste passordet i de fleste situasjoner.

Hva gjør jeg hvis BankID-app blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet?

Hvis BankID-app blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet så må kunden ringe banken for å låse opp BankID-app igjen. Det hjelper ikke å aktivere BankID -app på nytt.

Hva gjør man dersom man mister telefonen?

Bankens kundeservice kan bistå med å sperre BankID-tjenesten hvis du du mister telefonen din. Selve BankID-app vil ikke bli slettet fra telefonen, men den vil ikke kunne brukes da tjenesten er sperret. Hvis du finner igjen telefonen din må BankID-appen nullstilles, dersom BankID har vært tilbakekalt. Et alternativ er å aktivere BankID -app på en annen enhet. Da blir BankID-app på den mistede enheten automatisk deaktivert.

Kan man ha BankID-app aktivert på flere enheter, for eksempel nettbrett + mobiltelefon?

Man kan kun ha BankID-app aktivert på en enhet av gangen. Aktiverer man BankID-app på en annen enhet, vil BankID-app bli deaktivert på den opprinnelige. Men det er mulig å godkjenne varsler med Apple Watch. Klokken trenger ikke separat aktivering.

Hva gjør man dersom BankID-app plutselig slutter å fungere?

Hvis BankID-app slutter å fungere kan det være lurt å sjekke oppdateringer på telefonen og BankID-appen. Om det ikke hjelper, kan BankID-app nullstilles og aktiveres på nytt, enten ved hjelp av kodebrikken eller aktiveringskoder tilsendt på e-post og SMS. Om det fortsatt ikke fungerer, kan appen slettes og lastes ned på nytt.

Hvilke fordeler er det med BankID-app?
  • Du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen. 
  • Den gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i BankID-app om hvilket brukersted som ønsker å benytte BankID. 
  • Du kan signere dokumenter.
  • BankID-app blir ikke påvirket av endring av mobiloperatør og SIM-kort.
  • BankID-app fungerer selv om det oppstår feil med nettverk hos operatøren.
  • Enkelt å bytte telefon – du kan aktivere BankID-app på ny telefon med appen på din gamle telefon
  • Den kan aktiveres uten å måtte logge inn i nettbanken.
  • Den kan aktiveres med kodebrikke og ID-sjekk i banken.
  • Det koster ikke noe å bruke BankID-app.
  • Følger standarder for universell utforming, en fordel for eksempel for de som ser dårlig og synes det er vanskelig å bruke kodebrikken.
Hva med de ikke-digitale?

Vi jobber for å gjøre BankID-app tilgjengelig og enkel for alle. Samtidig er vi opptatt av vårt samfunnsansvar og vil fortsatt støtte bruken av kodebrikker for de som foretrekker det.

Blir BankID-app tryggere å bruke?

BankID er alltid trygt – uansett metode. BankID-app vil kunne gi deg mer informasjon enn kodebrikken, den forteller deg for eksempel hvilket brukersted som ønsker å benytte seg av løsningen. Det er alltid tryggere å ta i bruk nyere teknologi.

Hvordan bruker jeg (logger inn) med BankID-app?

1. Velg BankID

2. Velg BankID-app som metode

3. Godkjenn varsel på telefonen

4. Skriv inn BankID-passordet. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. (PIN-kode = system PIN-kode, kun på Android.)

Hvordan kommer jeg i gang med BankID-app?
  • Last ned BankID-app for iPhone eller Android.
    Du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere.
  • Aktiver appen.
    Du velger selv om du vil aktivere med BankID med kodebrikke, i vår bank kan du også aktivere med koder på sms og e-post.
  • Tillat varslinger.
    Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.

Støtter min telefon BankID på app?

De aller fleste telefoner støtter BankID på app, men du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere. Har du en telefon som ikke støtter BankID på app, vil kodebrikken alltid være et alternativ.

Må jeg ha en aktiv BankID for å ha BankID-app?

Ja, man må ha et gyldig BankID-sertifikat for å bruke BankID-app. Hvis ditt BankID-sertifikat er utløpt så må du ta kontakt med banken for å fornye eller lage et nytt.

Kan jeg aktivere og bruke BankID-app i utlandet?

BankID-appen kan både aktiveres og brukes fra utlandet, selv med utenlandsk mobilnummer.

Kan jeg laste ned og bruke BankID-app på nettbrett? 

Ja, BankID-app kan også brukes på nettbrett. Merk at man kan kun ha BankID-app aktivert på en enhet av gangen. Aktiverer man BankID- app på en annen enhet, vil BankID-app bli deaktivert på den opprinnelige.

Hvor gammel må man være for å laste ned BankID-app?

Man kan være 13 år får å få BankID i Søgne og Greipstad Sparebank.

Ungdommen må være totalkunde og begge verger må være kunder i vår bank.

For at ungdommen skal få BankID må begge verger til 13-åringen gi fullmakt til banken om at ungdommen kan få BankID.

Vergene må signere på BankID avtalen til ungdommen elektronisk.

Jeg har glemt passordet, hva gjør jeg?

Du kan logge inn i nettbanken din uten BankID og velg «Skriv til banken». Her kan du be oss sende deg et nytt passord. Dersom du ikke får logget inn i nettbanken kan du ringe kundesenteret vårt på telefon 38 05 32 00 .

Jeg har ikke smarttelefon, hva har dere å tilby da?

Har man ikke mulighet for å bruke BankID-app, er kodebrikken fortsatt et alternativ.

Jeg ønsker ikke å bruke biometri

Du trenger ikke bruke biometri, brukere som ikke ønsker det kan bruke personlig passord.

Hvordan kommer jeg i gang med BankID-appen?
  1. Velg logg inn med BankID.
  2. Fyll ut fødselsnummer.
  3. Velg metode.
    Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget Velg annen BankID.
  4. En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen.
  5. Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen.
  6. Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne.
  7. Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen.
  8. Fyll ut personlig passord. 

Annet om BankID-app:

Gi oss tilbakemelding