Gå til sideinnhold
Hjem / Ambassadør / Studenten Pia (23) var førstegangskjøper:
Studenten Pia sitter på en huske og smiler.

Studenten Pia (23) var førstegangskjøper:

– Banken viste oss tillit

– Som ung trenger du en bank som er fleksibel og som stoler på deg. Det gjør Søgne og Greipstad Sparebank.

Pia Kristine Lieng Pettersen (23) fra Søgne tester musikkanlegget i gymsalen på Langenes skole. Her tilbringer hun normalt nærmere 20 timer i uken som instruktør i Søgne Danseklubb.

Klubben ble etablert i fjor, og har allerede 280 aktive hiphop-dansere i aldergruppen 6-16 år. Pia trener 230 av dem. Hun er også leder i danseklubben.

– Jeg har kun fri på onsdager, og noen ganger i helgene. Men det er gøy og gir meg mye, sier Pia, som på dagtid går på lærerutdanningen ved Universitetet i Agder.

På boligjakt

Våren 2019 startet hun og kjæresten Sander Andersen jakten på egen bolig. De hadde leid en leilighet i byen i noen år, men innså at det ville være smartere økonomisk å eie enn å leie.

Mange unge som vil inn i boligmarkedet er uten fast jobb og har begrenset med egenkapital.

Pia og Sander forhørte seg om finansiering hos flere banker. Valget falt på lokalbanken.

– Søgne og Greipstad Sparebank hadde den klart beste løsningen for oss førstegangskjøpere. De ga veldig god veiledning og viste oss tillit, sier Pia.

Studenten Pia lærer barn å danse.

– Men vi fikk kjempebra oppfølging. Det var nesten sånn at vi fikk en personlig relasjon til de i banken.

Pia Kristine Lieng Pettersen, student

Starten på voksenlivet

Etter møtet med en kunderådgiver i banken, var det unge paret klar for å gå på boligvisninger. De visste nå hvor stort boliglån de kunne få, hvilke forsikringer de måtte ha og hva de månedlige kostnadene ville bli.

– Vi hadde lyst til å finne oss noe mellom hjembygda og byen, og endte opp med en tomannsbolig i Vågsbygd, forteller Pia fornøyd.

Hun og samboeren er i starten av voksenlivet. Du får gjerne din første jobb, kjøper din første bolig og stifter familie.

– Mennesker i denne livsfasen sitter gjerne med mange spørsmål om hva som er lurt å gjøre. Da er det viktig å ha en rådgiver i banken som kan hjelpe til og har tid til å svare, sier Pia, som følte at hun stilte mange dumme spørsmål i møte med kunderådgiveren i Søgne og Greipstad Sparebank.

– Men vi fikk kjempebra oppfølging. Det var nesten sånn at vi fikk en personlig relasjon til de i banken, forteller Pia.

Støttet danseklubben

Hun representerer en heldigital aldersgruppe, men understreker betydningen av å ha fysiske møter med kunderådgiveren.

– For oss var det veldig viktig å kunne stikke innom kontoret på Tangvall, sier Pia, som også verdsetter bankens bidrag lokale lag og foreninger.

– Danseklubben har fått engangsbeløp fra banken flere ganger. Det har gjort det mulig for oss å kjøpe klubbtøy, reise på inspirasjonstur til Oslo og hente inn eksterne instruktører, forteller Pia.

Gi oss tilbakemelding