Fikk hele familien til å velge lokalbanken
At banken et lett tilgjengelig, er det Lars Gisle Andersen (69) setter høyest som kunde – ved siden av god service.
– Rentebetingelsene betyr ikke så mye lenger. Jeg har snart ikke boliglån igjen, og ser ikke for meg at jeg noen gang skal låne penger til annet enn kanskje en ny bil. Så lenge renten ligger sånn midt på treet sammenliknet med andre banker, er det helt greit, sier Lars Gisle.
Da var det annerledes da han som ung mann trengte finansiering til å bygge hus.
– Jeg var på det tidspunktet kunde i en annen bank, og hadde spart opp 120.000 kroner i egenkapital. Men det var ikke nok. Det var vanskeligere å få lån på den tiden, minnes 69-åringen.
DET ENDTE MED at han etter hvert byttet til Søgne og Greipstad Sparebank. Da han noen år senere trengte penger for å kunne bygge hytte på Froland, ble lånet innvilget på stedet.
– Bare sett i gang du, Andersen, sa de. Jeg opplever bankens ansatte som veldig hjelpsomme. Derfor har jeg også anbefalt mine barn og barnebarn å bli kunder i lokalbanken. Og det har de stort sett blitt, smiler Lars Gisle.
At man som kunde får en fast rådgiver, er noe han setter stor pris på.
– Og det sier barna og barnebarna også. Det er veldig praktisk å ha én person å forholde seg til som ordner alt umiddelbart, sier Lars Gisle.
AT HUSET VED sjøen på Eigebrekk der han og kona bor med to hunder, katt og høns fortsatt mangler bredbånd, betyr at 69-åringen sliter litt med å bruke bankens digitale tjenester.
– Jeg er ikke spesielt god på Internett. Da er det bra å ha Søgne og Greipstad Sparebank. Jeg kan bare gå inn til min faste rådgiver. Der får jeg god hjelp, sier Lars Gisle.