Gå til sideinnhold
BankID logo lilla

BankID på mobil fases ut

BankID-app vil snart ta over for BankID på mobil. Utfasingen skjer for å gjøre det enda enklere og trygger for deg å bruke BankID.

Høsten 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut. I første omgang betyr det at fra 1. september stopper bankene å utstede nye BankID på mobil aktiveringer.

Kunder får da tilbud om kodebrikke og/eller BankID-app som alternativ. Det bety at kunder som mister mobiltelefonen sin, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort, ikke kan aktivere BankID på mobil på nytt, men må velge BankID med kodebrikke/ BankID-app som alternativ fra 1. september.

Moderniseringen av BankID er i tråd med nye EU-retningslinjer.

Du kan lese mer om BankID-app og bakgrunnen for utfasingen av BankID på mobil på BankID sine nettsider.

Husk på dette før du laster ned BankID-app

Sjekk om du har en aktiv BankID

Du kan sjekke i nettbanken din eller på BankID.no om BankID tilgangen din er aktiv. Dersom det er lenge siden du har brukt BankID med kodebrikke, kan det være at BankID tilgangen din er gått ut.

Dersom BankID tilgangen din er tilbakekalt vil du ikke få aktivert BankID-app. Ny BankID må aktiveres i nettbanken din.

Husker du BankID passordet ditt?

Du trenger BankID passordet ditt når du skal bruke BankID-app. Dersom du ikke husker BankID passordet ditt ta kontakt med oss i banken.

Aktiver BankID-app

Last ned BankID-app til mobilen din:

Mobilen din må ha iOS 12/Android 6 eller nyere for å kunne installere appen.

Når BankID-app er installert på mobilen din, aktiverer du den den ved en av disse tre medtodene:

Banken anbefaler og tillate varslinger. Da er det enklere når du bruker BankID-app.

Når aktiveringsprosessen er gjennomført, kan du bruke BankID-app til BankID innlogging og signering.

Første gang etter aktivering må du velge BankID som innloggingsmetode og BankID-app som metode. Du kan alltid endre metode seinere under valget «Velg Metode».

Spørsmål og svar om BankID-app

Skal BankID på mobil fases ut?

Ja, BankID på mobil skal fases gradvis ut over tid til fordel for BankID-app.

Når slutter BankID på mobil og fungere?

Det er ikke satt en konkret sluttdato, og for de fleste bankkunder vil BankID på mobil fortsette å fungere en stund. Første steg i utfasingen er at bankene fra 1. september. stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Fra da av vil nye kunder få tilbud om kodebrikke og/eller BankID-app som alternativ. Det vil også bety at kunder som mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort, ikke kan aktivere BankID på mobil på nytt, men må velge BankID-app/kodebrikke som alternativ fra 1. september.

Støtter min telefon BankID på app?

De aller fleste telefoner støtter BankID på app, men du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere. Har du en telefon som ikke støtter app, kan du fortsette å bruke BankID på mobil en god stund til. Kodebrikken vil alltid være et alternativ.

Hvordan kommer jeg i gang med BankID-appen?
  1. Velg logg inn med BankID.
  2. Fyll ut fødselsnummer.
  3. Velg metode.
    Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget Velg annen BankID.
  4. En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen.
  5. Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen.
  6. Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne.
  7. Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen.
  8. Fyll ut personlig passord. 
Hva skjer hvis jeg mister mobilen eller bytter abonnement?

Dersom du havner i en situasjon hvor du må bytte SIM-kort, og dette skjer etter 1. september, så vil du også miste din BankID på mobil-tilgang. Da må du begynne å bruke BankID-app som mobilt alternativ.

Hvorfor fases BankID på mobil ut?

Det er flere grunner til at BankID på mobil fases ut til fordel for BankID-app. BankID-app vil gi kunder en enklere og raskere brukeropplevelse. Mens dagens løsning tar ca. 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-app ta under 10 sekunder ved bruk av biometri. Da logger du inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Ved signering og situasjoner som fordrer økt sikkerhet bruker du fortsatt personlig passord. Nye reguleringer fra EU krever også at løsningen moderniseres. BankID-app kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden. Og mens dagens BankID på mobil krever både data- og teleforbindelse på mobilen, krever BankID-app kun dataforbindelse. Det vil gi en enda mer stabil tjeneste.

Jeg ønsker ikke å bruke biometri

Du trenger ikke bruke biometri, brukere som ikke ønsker det kan bruke PIN-kode eller personlig passord.

Forsvinner kodebrikke også?

Nei. Kodebrikken skal ikke fases ut – den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den. 

Jeg har ikke smarttelefon, hva har dere å tilby da?

Har man ikke mulighet for å bruke BankID-app, er kodebrikken fortsatt et alternativ.

Jeg har glemt passordet, hva gjør jeg?

Du kan logge inn i nettbanken din uten BankID og velg «Skriv til banken». Her kan du be oss sende deg et nytt passord. Dersom du ikke får logget inn i nettbanken kan du ringe kundesenteret vårt på telefon 38 05 32 00 .

Jeg har ikke BankID med kodebrikke og personlig passord, jeg har bare BankID på mobil.

Da kan du bestille BankID med passord i din bank.

MERK: Man må være helkunde i banken, og ha nettbank og man må ha fremvist gyldig pass med RFID i banken for at BankID kan utstedes av banken.

Dersom ditt pass med RFID ligger i banksystemet vårt, kan du bestille BankID gjennom din nettbank. Dersom gyldig pass med RFID ikke er fremvist i banken vår, må du fysisk komme inn i banken og fremvise denne legitimasjonen (pass med RFID) for at banken kan utstede BankID tilgangen via din nettbank.

Hvorfor bytte ut noe som fungerer så bra? 

BankID-appen er en enda bedre løsning enn BankID på mobil. BankID-app vil gi kundene en enklere og raskere brukeropplevelse. Mens dagens løsning tar ca. 30 sekunder, vil innloggingen med app ta under 10 sekunder ved bruk av biometri. Da logger du inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Ved signering og situasjoner som fordrer økt sikkerhet bruker du fortsatt personlig passord. Nye reguleringer fra EU krever også at løsningen moderniseres. BankID-app kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden. Og mens dagens BankID på mobil krever både data- og teleforbindelse på mobilen, krever appen kun dataforbindelse. Det vil gi en enda mer stabil tjeneste.

Er dette noe Søgne og Greipstad Sparebank har bestemt?

Alle bankene avvikler BankID på mobil til fordel for BankID-app. Søgne og Greipstad Sparebank velger hvilken BankID-løsning vi ønsker å tilby til våre kunder. Dette også sett i forhold til hva andre banker og markedet velger.

Hvor gammel må man være for å laste ned BankID-app?

Man kan være 13 år får å få BankID i Søgne og Greipstad Sparebank.

Ungdommen må være totalkunde og begge verger må være kunder i vår bank.

For at ungdommen skal få BankID må begge verger til 13-åringen gi fullmakt til banken om at ungdommen kan få BankID.

Vergene må signere på BankID avtalen til ungdommen elektronisk.

Kan jeg laste ned og bruke BankID-app på nettbrett? 

Ja, BankID-app kan også brukes på nettbrett. Merk at man kan kun ha BankID-app aktivert på en enhet av gangen. Aktiverer man BankID- app på en annen enhet, vil BankID-app bli deaktivert på den opprinnelige.

Kan jeg aktivere og bruke BankID-app i utlandet?

BankID-appen kan både aktiveres og brukes fra utlandet, men det forutsetter at du har et norsk mobilnummer.

Må jeg ha en aktiv BankID for å ha BankID-app?

Ja, man må ha et gyldig BankID-sertifikat for å bruke BankID-app. Dette er ikke det samme som BankID på mobil. Hvis ditt BankID-sertifikat er utløpt så må du ta kontakt med banken for å fornye eller lage et nytt.

Hvorfor må jeg skrive inn passordet i BankID-app?

Sikkerhet og tillit er fundamentet til BankID. For at det skal være vanskeligst mulig for andre å late som de er deg, må du legge inn passordet ditt. Når vi lanserer BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk/PIN) senere i år, vil du slippe å taste passordet i de fleste situasjoner.

Hvordan kommer jeg i gang med BankID-app?
  • Last ned BankID-app for iPhone eller Android.
    Du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere.
  • Aktiver appen.
    Du velger selv om du vil aktivere med BankID med kodebrikke eller BankID på mobil, i vår bank kan du også aktivere med koder på sms og e-post.
  • Tillat varslinger.
    Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.
Hvordan bruker jeg (logger inn) med BankID-app?

1. Velg BankID, ikke BankID på mobil

2. Velg BankID-app som metode

3. Godkjenn varsel på telefonen

4. Skriv inn BankID-passordet. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. (PIN-kode = system PIN-kode, kun på Android.)

Passordet – det er jo veldig tregt!

Passordet må du bruke i starten, men når vi kommer med biometrisk BankID, slipper du passordet i de fleste situasjoner. Da kan du logge inn med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, og da tar det bare noen sekunder å logge inn. Av og til må du inn med passordet, for eksempel hvis du skal signere et viktig dokument, eller hvis du skal betale for en dyr vare på nett.

Blir BankID-app tryggere å bruke?

BankID er alltid trygt – uansett metode. BankID-app vil kunne gi deg mer informasjon enn både kodebrikken og BankID på mobil, den forteller deg for eksempel hvilket brukersted som ønsker å benytte seg av løsningen. Det er alltid tryggere å ta i bruk nyere teknologi.

Hva med de ikke-digitale?

Vi jobber for å gjøre BankID-app tilgjengelig og enkel for alle. Samtidig er vi opptatt av vårt samfunnsansvar og vil fortsatt støtte bruken av kodebrikker for de som foretrekker det.

Når blir biometri-versjonen lansert?

Det jobbes iherdig med å ferdigstille BankID med biometri og vi regner med å være klare snart. Det er bare å glede seg!

Hvilke fordeler er det med BankID-app?
  • Du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen. 
  • Den gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i BankID-app om hvilket brukersted som ønsker å benytte BankID. 
  • Du kan signere dokumenter.
  • BankID-app blir ikke påvirket av endring av mobiloperatør og SIM-kort.
  • BankID-app fungerer selv om det oppstår feil med nettverk hos operatøren, noe som jevnlig påvirker innlogging med BankID på mobil.
  • Enkelt å bytte telefon – du kan aktivere BankID-app på ny telefon med appen på din gamle telefon
  • Den kan aktiveres uten å måtte logge inn i nettbanken.
  • Den kan aktiveres både med kodebrikke og ved å få tilsendt aktiveringskoder på sms og epost. (Og BankID på mobil så lenge kunden har den tilgjengelig.)
  • Det er raskere. Mens BankID på mobil tar rundt 30 sekunder, tar BankID-app under 10 sekunder ved bruk av biometri.
  • Det koster ikke noe å bruke BankID-app.
  • Følger standarder for universell utforming, en fordel for eksempel for de som ser dårlig og synes det er vanskelig å bruke kodebrikken.
Hva gjør man dersom BankID-app plutselig slutter å fungere?

Med BankID-app vil man i mindre grad enn med BankID på mobil oppleve feilsituasjoner. Hvis BankID-app slutter å fungere kan det være lurt å slette den og laste den ned på nytt. BankID-app må da også aktiveres på nytt, enten ved hjelp av kodebrikken eller aktiveringskoder tilsendt på epost og sms.  (Eller BankID på mobil så lenge den er tilgjengelig.)

Kan man ha BankID-app aktivert på flere enheter, for eksempel nettbrett + mobiltelefon?

Man kan kun ha BankID-app aktivert på en enhet av gangen. Aktiverer man BankID-app på en annen enhet, vil BankID-app bli deaktivert på den opprinnelige. Men det er mulig å godkjenne varsler med Apple Watch. Klokken trenger ikke separat aktivering.

Hva gjør man dersom man mister telefonen?

Bankens kundeservice kan bistå med å sperre BankID-tjenesten hvis du du mister telefonen din. Selve BankID-app vil ikke bli slettet fra telefonen, men den vil ikke kunne brukes da tjenesten er sperret. Hvis du finner igjen telefonen din må BankID-appen slettes, lastes ned og aktiveres på nytt. Et alternativ er å aktivere BankID -app på en annen enhet. Da blir BankID-app på den mistede enheten automatisk deaktivert.

Hva gjør jeg hvis BankID-app blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet?

Hvis BankID-app blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet så må kunden ringe banken for å låse opp BankID-app igjen. Det hjelper ikke å aktivere BankID -app på nytt.